Amazon


Saturday, July 14, 2018

Kepenatan Bila Kerja Shift Malam

Memang orang yg tak kerja shift tak boleh brain kepenatan org yg kerja shift. Nampak mcm takdak apa tapi sebenarnya it does affect our body and health. Dulu masa mula mula kerja shift...aku ok saja...balik terus tidoq sampai zohor and sambung balik sampai pukui 5pm.

Tapi lani, payah dah nak balik balik terus tidoq. Sampai saja kat muka pintu...bagi salam saja...ada sorang jawab salam and sorang menjerit arrrghhhhh dengan happynya tgk aku balik...batrisya and adam. Depa bangkit awai kalau aku shift malam. Tak sure pasaipa. Kalau nak ikutkan kalau aku kerja siang, tepon pukui 11am kadang tak mandi lagi. Walaupun happy tgk anak anak sambut...di situ ada perasaan risau tentang kesihatan diri sendiri....tidoq tak terjaga and rehat pun kurang....makan pun main bedal saja.

Tambah tambah lani batrisya mmg sangat demanding. Kerja malam means semakin kurang masa dgn anak anak. Anak anak nak main dgn kita tapi dia belum paham yg kita penat and perlu tidoq sat. Mcm hari nie...kena layan sat depa dua org...sampai aku mmg betui lemau mengantok....baru depa main kat luaq bilik sat and aku ada chance lelap sat... Badan makin tua makin perlu banyak rehat....sel badan ambik masa yg lebih lama nak recover berbanding dulu dulu masa mula mula kerja...5jam tidoq dah cukup...lani, 7jam pun still lemau lagi...

Sebabkan hal yg mcm nie lah....badan naik...mood turun...self esteem down...makan jadi kuat.....concentration down focua down...apatah lagi determination....hurm...kadang tue mmg benci gila kerja yg mcm nih....tapi pikiaq balik...10 tahun dah aku hidup dengan company nie...banyak jugak jasa dia....

Berbalik kepada hal anak anak....batrisya mmg mau kita main dengan dia....mcm hari nie dia kata awat abah pi kerja...abah janji nak main dengan kakak lepas tidoq....dah lepas tidoq aku pi kemas dapoq plak berejam...dok layan dia bercakap saja lah masa cuci dapoq...

Ada benda lawak jugak jadi hari nie...Batrisya mai suruh aku baca buku frozen kat dia...sort of story telling lah since dia takleh baca lagi...the book were in english...then i tot...wife dah baca english kat dia...why not i read it to her dalam melayu....live translate lah kan....so dgn gigihnya aku start cerita kat dia...."pada suatu ketika dahulu di arendelle berdekatan kawasan fjord...ada raja dan permaisuri yang tinggal di dalam...." Aku tgh dok pikiaq translation for next word which is di dalam ISTANA....belum sempat aku translate...dgn proactivenya batrisya sambung...di dalam KOLAM.....Kah Kah Kah Kah....raja dgn permaisuri tinggal di dalam kolam....aku tak jadi baca buku tue kat dia...sebab dok gelak sampai sakit perut....Batrisya end up merajuk terus...dia ingat aku perli dia lah kan...padahal ayat dia sambung tue jadi lawak cam cipan....hahahahaha....

Tue lah kisah hidup dengan anak anak....mcm.mcm ada setiap hari....tak tau esok pagi depa nak buat apa pulak kan....




No comments: